10 hyvää syytä liittyä

Kymmenen hyvää ja painavaa syytä kuulua ammattiliittoon

1. Liitto huolehtii edunvalvonnastasi.

Parempi palkka, iloa työhön, aikaa elämälle ja muut työsuhdeasiat kuntoon. Liiton jäsenenä olet turvassa.

2. Luottamusmiehen palvelut ja tuki työpaikalla.

Kun työpaikalla tapahtuu, on luottamusmies apunasi heti. Tai ainakin niin pian, kun saa asiat tietoonsa.

3. Oikeusturva, ilmainen oikeusapu.

Jos ongelmatilanteita tulee, voit aina kääntyä liiton puoleen. Saat sieltä lakimiehen neuvoja asiaan. Jopa maksuttomat palvelut ja asianajaja oikeudenkäyntiin ovat tarvittaessa jäsenen käytössä.

4. Työsuhdeneuvonta.

Jäsenelle hyviä vinkkejä ja viisautta työelämästä ja vaikkapa opastusta työnhakuun. Paljon tietämystä puhelinsoiton tai sähköpostin päässä.

5. Työttömyysturva lomautus- ja työttömyystilanteessa.

Ansiosidonnainen on aina parempi kuin pelkkä peruspäiväraha. Pelkkä työttömyyskassan jäsenyys on kuitenkin uhkarohkeaa. Irtisanomis- ja lomautustilanteisiin kun usein liittyy aika isoja ongelmia, joihin pelkän kassan jäsenet eivät saa mitään apua.

6. Erilaista koulutusta jäsenille ja luottamushenkilöille.

Oman osaamisen päivittämistä, kollegojen tapaamista, tietoa oman alan ajankohtaisista asioista, työhyvinvoinnin kursseja. Luottamushenkilöt saavat erityiskoulutuksen työelämän asiantuntijoiksi: perehtyvät työlainsäädäntöön ja työehtosopimuksiin, oppivat esiintymistä ja neuvottelutaitoja sekä tutustuvat uusiin ihmisiin.

7. Jäsentapaamiset ja -tapahtumat, ostoedut.

Kivoja virkistystapahtumia, joissa voi laajentaa sosiaalista verkostoaan ja rentoutua saman alan ihmisten kanssa. Moniin tilaisuuksiin voi ottaa myös perheen mukaan. Lisäksi liitot tarjoavat mm. polttoaine-alennuksia, lomamökkejä ja muita hienoja konkreettisia etuja joita kannattaa käyttää.

8. Oma jäsenlehti.

Saat ajankohtaista tietoa omasta alasta, työelämästä ja liiton tapahtumista.  Tiedät, mistä alalla juuri nyt yleisesti puhutaan.

9. Hyvä vakuutusturva.

Monilla liitoilla jäsenetuihin kuuluu myös esimerkiksi ympärivuotinen matkavakuutus, joillakin myös matkatavaravakuutus. Et tarvitse erillistä matkavakuutusta.

10. Liitto vaikuttaa työelämän lainsäädäntöön ja solmii sopimuksia

STTK:laiset ammattiliitot ja keskusjärjestö STTK ovat edunvalvojiasi yhteiskunnassa. Valtavasti työtä tehdään jatkuvasti myös tällä tasolla, jotta lait ja sopimukset tuovat jäsenillemme parhaan mahdollisen hyödyn ja edut työelämässä. Esimerkiksi viisipäiväinen työviikko, vuosiloma, äitiysvapaa ja jopa helatorstain vapaapäivä ovat palkansaajakeskusjärjestöjen ajamia ja tupo-sopimuksissa neuvottelemia etuja joista kaikki nyt voivat nauttia. Eikä etujen puolustaminen ole vain historiaa - uusista lakien parannuksista ja etuuksista neuvotellaan ja sovitaan jatkuvasti.